085 - 20 10 687 BPM CalculatorOfferte aanvragen

BPM voordeel door overgang van NEDC 2.0 naar WLTP

Zo voorkom je dat je te veel BPM betaalt

Er verandert per 1 juli 2020 een hoop op het gebied van de BPM-regelgeving. Om te voorkomen dat je te veel BPM betaalt leggen wij hierbij, in samenwerking met 123BPM.nl, de aanstaande verandering van NEDC 2.0 naar WLTP uit.

Zo kan je gemakkelijk zien wanneer voor jou het beste moment is om de BPM-aangifte te doen. Natuurlijk kan je jouw hele papierwinkel ook aan ons uitbesteden.

Bereken zelf je BPM-besparing

Met onze BPM Calculator NEDC vs. WLTP bereken je heel snel zelf het bruto BPM-voordeel tussen NEDC 2.0 en WLTP.

Start de BPM Calculator
Bereken meteen jouw BPM-voordeel

Nieuwe BPM-regelgeving conform WLTP vanaf 1 juli 2020

Met ingang van 1 juli 2020 zal de BPM voor personenauto’s worden berekend en geheven aan de hand van de CO₂-uitstoot conform de WLTP-waarden. Sinds 1 september 2018 is het verplicht dat elke Europese auto WLTP getest is. De WLTP is de vervanger van de NEDC-test en moet een realistischere beeld van het brandstofverbruik en de uitstoot weergeven.

Het is de autofabrikanten verplicht om voor geproduceerde auto’s tot en met 31 december 2021 op het CVO/COC van WLTP geteste voertuigen de CO₂-uitstoot van zowel de WLTP als de NEDC 2.0 te vermelden. De grondslag voor de berekening van het BPM-bedrag is altijd de gecombineerde CO₂-uitstoot. Deze vind je bij punt 49.1 en 49.4 op het CVO.

Hanteer het meest gunstige BPM-tarief

Je mag voor de berekening van de BPM altijd het voor jou meest gunstige tarief hanteren. Doordat het BPM-bedrag wordt bepaald door de CO₂-uitstoot, is het dus van belang dat je de laagst mogelijke CO₂ hanteert.

De CO₂-uitstoot is de grondslag voor het bepalen van het BPM-bedrag. De Belastingdienst maakt hierbij gebruik van schijven in de zogeheten BPM-tabel. Per brandstof is er een aparte tabel, maar voor alle tabellen geldt: Per schijf is er een tarief per gram vastgesteld en voor elke volgende schijf geldt dat het tarief per gram hoger is. Hoe hoger de CO₂-uitstoot is, hoe meer BPM je betaalt. Zie de onderstaande tabel:

Gevolgen overgang NEDC, NEDC 2.0 en WLTP

Door de invoering van de WLTP-testmethode is de CO₂-uitstoot, in vergelijking met de NEDC-testmethode, voor een identieke auto enorm gestegen. Het gevolg is daarvan is dat er ook veel te veel BPM betaald wordt. Tegen deze te veel betaalde BPM kan je bezwaar maken.

Mocht je hier hulp in kunnen gebruiken neem dan nu contact op. We hebben al duizenden bezwaren ingediend én gewonnen!

Jij moet nooit te veel BPM betalen

Als je meer informatie wenst over het bezwaar, de transitie van NEDC naar WLTP en de gevolgen hiervan neem dan vrijblijvend contact met ons op. Stel je vraag online of bel op werkdagen meteen 085 - 20 10 687.

Wanneer moet je BPM-aangifte doen?

  • Nieuwe auto's

Doordat er de laatste twee jaar aantoonbaar veel te veel BPM is betaald, heeft het kabinet de BPM-tabel aangepast om de BPM op basis van de komende CO₂-uitstoot conform WLTP weer budget neutraal te maken. De datum van de aanvraag afgifte kentekenbewijs is leidend voor het geldende BPM-regime voor nieuwe auto’s.

  • Gebruikte en import auto's

Voor gebruikte auto’s kan je altijd gebruik maken van het BPM-regime van het jaar waarin de auto voor het eerst is geregistreerd (datum eerste toelating), maar voor een import auto met een datum eerste toelating tussen circa 1 september 2018 en 30 juni 2020 kan je dus wel kiezen welk BPM-regime voor jou het meest voordelig is.

Om te berekenen wat voor jouw auto het meest voordelig is, hebben we een speciale speciale BPM Calculator ontwikkeld. Daarmee bereken je heel snel zelf het bruto BPM-voordeel tussen NEDC 2.0 en WLTP.

Aanpassingen BPM-tabel

De BPM-tabel per 1 juli 2020 is gebaseerd op de uitstoot conform de WLTP. Omdat de WLTP-waarden (bijna) altijd hoger zijn dan de NEDC-waarden is het tarief per gram en het aantal grammen per schijf aangepast. Hierdoor kan het dus goed mogelijk zijn dat het voor jou voordeliger is om de BPM aan te geven op basis van de nieuwe tabel (dus vanaf 1 juli 2020).

Kies zelf de meest gunstige BPM-staffel!

Dat je straks de mogelijkheid hebt om te kiezen welke BPM-staffel het beste bij jouw voertuig past is een unieke situatie, maak hier ook dankbaar gebruik van!

Om te kunnen berekenen wat het beste moment is om de BPM-aangifte in te dienen heb je de CO₂-uitstoot van de NEDC en WLTP nodig. Gebruik hiervoor altijd de waarde die staat aangegeven bij ‘gecombineerd’ op het CVO. Deze vind je bij punt 49.1 en 49.4 op het CVO.

Na of juist voor 1 juli 2020 BPM-aangifte doen?

Als je de juiste brandstofcategorie selecteert en vervolgens de twee waarden van de CO₂ invult in onze BPM Calculator zie je direct wat voor jou het voordeligst is en wanneer je dus jouw BPM-aangifte moet doen. Het kan dus soms zeker lonend zijn om nog even te wachten met de BPM-aangifte en soms is het juist verstandig om de BPM-aangifte net voor 1 juli 2020 in te dienen.

Voorbeelden van BPM berekeningen conform WLTP versus NEDC

Ter verduidelijking hebben we hieronder een aantal voorbeelden gegeven, hierin kunt u goed zien dat het voor per auto wisselt of het zinvol is om voor of juist vanaf 01.07.2020 BPM aangifte te doen.

Volkswagen Golf 1.5 TSI Benzine

Gecombineerde co2 uitstoot

CO₂ NEDC (gram/km)

113

CO₂ WLTP (gram/km)

136

Bruto BPM

BPM regime 2019

 € 4.300

BPM regime 2020 (tot 01.07.2020)

 € 4.697

BPM regime 2020 (vanaf 01.07.2020)

 € 4.418

Renault Twingo SCE 70 Benzine

Gecombineerde co2 uitstoot

CO₂ NEDC (gram/km)

108

CO₂ WLTP (gram/km)

128

Bruto BPM

BPM regime 2019

 € 3.645

BPM regime 2020 (tot 01.07.2020)

 € 4.052

BPM regime 2020 (vanaf 01.07.2020)

 € 3.426

BMW 330E High Executive PHEV Benzine

Gecombineerde co2 uitstoot

CO₂ NEDC (gram/km)

38

CO₂ WLTP (gram/km)

36

Bruto BPM

BPM regime 2019

 € 1.601

BPM regime 2020 (tot 01.07.2020)

 € 1.714

BPM regime 2020 (vanaf 01.07.2020)

 € 982

Mercedes-Benz CLA 180d Diesel

Gecombineerde co2 uitstoot

CO₂ NEDC (gram/km)

102

CO₂ WLTP (gram/km)

122

Bruto BPM

BPM regime 2019

 € 6.484

BPM regime 2020 (tot 01.07.2020)

 € 7.142

BPM regime 2020 (vanaf 01.07.2020)

 € 5.992

Peugeot 3008 1.2 PureTech Benzine

Gecombineerde co2 uitstoot

CO₂ NEDC (gram/km)

117

CO₂ WLTP (gram/km)

153

Bruto BPM

BPM regime 2019

 € 4.824

BPM regime 2020 (tot 01.07.2020)

 € 5.213

BPM regime 2020 (vanaf 01.07.2020)

 € 6.526

Porsche Carrera 4S Benzine

Gecombineerde co2 uitstoot

CO₂ NEDC (gram/km)

206

CO₂ WLTP (gram/km)

241

Bruto BPM

BPM regime 2019

 € 32.811

BPM regime 2020 (tot 01.07.2020)

 € 34.625

BPM regime 2020 (vanaf 01.07.2020)

 € 36.202

Toelichting NEDC/WLTP BPM Calculator

Onze speciale BPM Calculator NEDC vs. WLTP geeft de Bruto BPM aan, indien het om een nieuwe auto gaat is dit ook het bedrag dat je moet betalen.

Voor gebruikte auto’s is het weergegeven bedrag niet het bedrag dat je betaalt maar de Bruto BPM geldt wel als de uitgangspositie om het te betalen BPM-bedrag bij import vast te kunnen stellen.

Dit is een belangrijk gegeven om te weten of je straks de BPM-aangifte juist net voor of net na 1 juli 2020 moet doen. Je kunt er vanuit gaan dat een lager bruto BPM-bedrag ook resulteert in een lagere rest-BPM. De rest-BPM is het bedrag dat je betaalt bij import van een gebruikte auto.

Let op! Voor gebruikte auto’s is de weergegeven Bruto BPM op basis van de BPM tabel 2020. Voor importauto’s met een datum eerste toelating van vóór 2020 mag men ook gebruik maken van de historische Bruto BPM (NEDC), deze wijkt af van de weergegeven Bruto BPM NEDC in de calculator. Voor een importauto met bijvoorbeeld een datum eerste toelating in 2019 kan het mogelijk goedkoper zijn om deze op de historische Bruto BPM (2019) aan te geven. Indien u wilt weten of dit voor u van toepassing is adviseren wij u om contact met ons op te nemen.

Indien wij de importbegeleiding voor jou verzorgen houden wij uiteraard altijd rekening met het moment van BPM-aangifte zodat je nooit te veel betaalt.

Jij moet nooit te veel BPM betalen

Als je meer informatie wenst over het bezwaar, de transitie van NEDC naar WLTP en de gevolgen hiervan neem dan vrijblijvend contact met ons op. Stel je vraag online of bel op werkdagen meteen 085 - 20 10 687.

Je importauto’s registreren zonder gedoe

Kost de afhandeling van importdocumenten jou veel te veel tijd en energie? Schakel ons gewoon in! Wij regelen de hele papierhandel bij auto import, zodat jij je als autohandelaar volledig kunt richten op zakendoen. Zo is de registratie van je importauto’s geen gedoe meer.

Vraag meteen een offerte aan
Of bekijk hier onze pakketten

Snel antwoord op al je vragen over NEDC en WLTP

Aanhef *

Als je eventuele documenten hebt van het voertuig voeg deze dan hieronder toe.

Betaal nooit te veel BPM

Let goed op dat je niet te veel BPM betaalt! Mocht je hier hulp in kunnen gebruiken neem dan contact op. Wij zorgen altijd dat je de juiste BPM-aangifte doet en nooit te veel betaalt.

085 - 20 10 687 maak een afspraak

In het kader van de corona-crisis bekijk je hier de laatste updates rondom keuringen bij RDW / Zulassungsstelle / Non-EU, Taxaties, Importprocedures, Export, KFZ Brief & BPM teruggave.

Bekijk belangrijkste updates

Geen gedoe bij auto import en export
085 - 20 10 687